Kaip nepasiklysti tarp trijų pušų ir suprasti kokių žinių šiandien reikia Jūsų verslui?

tarp triju pusu

Pradedant įgyvendinti didesnės, vienerių ar dviejų metų apimties verslo konsultavimo projektus, vis dažniau susiduriame su tuo, kad net jau ir pasirašę sutartį dėl konsultavimo objekto, klientai dažnai tikisi tiesiog eilinių mokymų.

Klientai, pasirašydami bendradarbiavimo sutartį dėl konsultavimo projekto, nori tokių pačių susitarimų kaip ir mokymuose. Dažnai nori darbo dieną struktūruoti taip pat ir po darbinės sesijos nesitiki jokio grįžtamojo ryšio, net didžiai nustemba, kai jį pasiūlai.  Daug verslo bendruomenės narių (tiek teikiančių šias paslaugas, tiek perkančiųjų) neskiria pagrindinių skirtumų tarp šių sąvokų – konsultavimas ir mokymas – bei dažnai jas painioja, supranta kaip sinonimus ir taip susikuria neteisingus paslaugos lūkesčius. Mes, mokymų ir konsultavimo paslaugų teikėjai, taip pat dažnai supainiojame klientus, nes dėl įvairiausių priežasčių nenorime, nedrįstame ar kartais net nežinome kaip save derėtų įsivardinti.

“Verslo bendruomenė dažnai painioja konsultavimą ir mokymą, supranta kaip sinonimus ir taip susikuria neteisingus paslaugos lūkesčius.”

Galvojant apie mokymų, konsultavimo ir koučingo skirtumus, į galvą ateina važiavimo dviračiu paralelė, kuria pasinaudodama noriu apžvelgti kaip suvokti skirtumus tarp mokymo, konsultavimo ir koučingo.

Tarp teorijos ir praktikos

Ekspertus, kurie veda mokymus, norėtųsi labiausiai vadinti mokytojais, tačiau jie patys dažniausiai save vadina lektoriais, konsultantais (taip labai suklaidindami klientą!), mokymų treneriais, mokymų vadovais, mokymų projektų vadovais ir t. t.

Kaip atrodytų jūsų kelionė dviračiu, jeigu to išmokti norėtumėte drauge su mokytoju? Pirmiausia, mokymų metu jūs praleisite pusę ar visą dieną norėdami išmokti važiuoti dviračiu. Mokytojas rodys jums skaidres, nuotraukas ar net judesius ir jūs bandysite suprasti kaip reikia vairuoti dviratį. Gali būti, kad mokytojas jums net sudarys sąlygas pavažiuoti dviračiu, tačiau tai vis tik bus imituojama ir netikra kelionė. Po mokymų mokytojas išleis jus namo, kur jūs turėsite galimybę išbandyti važiavimą dviračiu ir įgyvendinti realybėje tai, ką išmokote. Tačiau derėtų neužmiršti, kad po mokymų jums lieka pasirinkimas niekada taip ir nesėsti ant dviračio.

Tikisi greito rezultato

Konsultantas jūsų važiavimą dviračiu stebės realybėje. Jis gali paprašyti jūsų pasukti vairą į vieną pusę ar į kitą, važiuoti lėčiau ar greičiau, taip pat paklausti, kur jūs mokėtės važiuoti dviračiu, kas jus to išmokė. Po šios stebėsenos konsultantas kartu su jumis ieškos būdų kaip jūsų važiavimą dviračiu derėtų patobulinti. Tiesa, čia derėtų apibrėžti dviejų tipų konsultantus – vieni kartu su jumis ieškos tobulinimo būdų, o kiti tiesiog žodžiu ar raštu pateiks jums sąrašą rekomendacijų. Pirmieji paprastai yra vadinami adaptyviaisiais konsultantais, o antrieji įvardijami kaip ekspertai. Ir vienu ir kitu atveju, konsultantas kartu su jumis individualiai sugeneravęs rekomendacijų sąrašą ar konkretų planą, jus paliks ir jūs toliau vieni važiuosite dviračiu.

“Dviejų tipų konsultantai – vieni kartu su jumis ieškos tobulinimo būdų, o kiti tiesiog žodžiu ar raštu pateiks jums sąrašą rekomendacijų.”

Čia dar nuolat prisimenu Destino Sandlino SmarterEveryDay pamoką apie važiavimą dviračiu atvirkščiai. Destinas pabandė važiuoti dviračiu neįprastai – sukant vairą į dešinę, dviratis sukosi į kairę (o ne į dešinę, kaip esame įpratę), o sukant į kairę, dviratis sukosi dešinėn. Jis užtruko net aštuonis mėnesius, kol išmoko atvirkščiai važiuoti dviračiu. Panašiai yra ir su konsultantais, kai jie ateina į organizaciją. Vadovai būna pripratę vairą sukti dešinėn ir tikėtis, kad ir jų verslas suksis ten pat. O konsultantai bando juos išmokyti važiuoti dviračiu atvirkščiai, todėl tai užtrunka. Dauguma verslininkų tam būna nepasiruošę ir tikisi tokio pat greito ir neįpareigojančio efekto, kaip ir iš mokymų. Dėl šios priežasties vis rečiau ir rečiau norisi imtis trumpų konsultavimo projektų – juose neįmanoma atmokinti verslo nuo senų įpročių ir pasiekti elgsenos pokyčių. Prisiminkime, kad mokymų metu, mokinys net nepabando važiuoti tikru dviračiu!

Individualus dėmesys

Koučeris skirs laiko išsiaiškinti priežastis, kodėl jūs apskritai norite važiuoti dviračiu. Jis bandys suprasti ar jūs tikrai nuoširdžiai ir iki galo apsisprendėte važinėti dviračiu ir ar nėra kažkokių paslėptų veiksnių, kurie jums trukdytų sėkmingai tai daryti. Koučeris kartu su jumis nupieš paveikslą, kaip gali atrodyti jūsų nesėkmingas važiavimas dviračiu. Jis paprašys jūsų sugrįžti po kelių dienų važiavimo dviračiu ir papasakoti kaip jums sekėsi. Jis taip pat palygins jūsų realią važiavimo patirtį su ta, kurią jūs įsivaizdavote, ir bandys padėti jums įvardyti neatitikimus. Koučeris dirbs su jumis tol, kol jūs būsite įsitikinę, kad važiavimas dviračiu yra tikrai jums skirtas ir kad jūs suvokiate, kaip sėkmingai tai daryti. Jam bus svarbiau ne važiavimo technika, o kaip jūs jaučiatės kelionės metu.

Visos šios trys veiklos yra naudingos skirtinguose verslo valdymo pokyčio etapuose ir sprendžia skirtingas problemas. Ilgalaikiuose konsultavimo projektuose dažnai atliekame visus šiuos vaidmenis. Ir klientas tikisi visų trijų. Tačiau, kad Jūsų verslas tikrai gautų ilgalaikę pridėtinę vertę, reikia ne tik aiškiai suprasi šių veiklų pagrindinius skirtumus, tačiau ir rinktis labai apgalvotai, kad Jūsų verslas, kaip ir tas dviratis, neklaidžiotų važinėdamas lyg tarp trijų pušų.

Autorė

Lineta Ramonienė

Research Director | Management Consultant
+370 699 15716 | +370 5 2608770
lineta.ramoniene@crc.lt
Linkedin